ADHD
Výpověď matky 12 letého chlapce s diagnózou ADHD
Jak to bylo před implementací keto/carnivo diety:
- Emoční dysregulace:
- Dítě zažívalo časté a vážné záchvaty vzteku jak doma, tak ve škole, které byly doprovázeny házením věcí, křikem, nadávkami a dokonce fyzickou agresí, například házením židlí.
- Emoce byly nepředvídatelné, což vytvářelo atmosféru, kdy se doma "chodilo po špičkách".
- Smyslové přetížení:
- Po diagnóze poruchy senzorické integrace bylo jasné, že dítě má problém s přetížením všech pěti smyslů. Zvuky, textury a prostředí mu činily velké potíže.
- Konkrétním příkladem je problém s texturou jídla (např. odmítnutí quesadilly kvůli jediné rýžové zrníčce).
- Problémy s chováním:
- Obtíže při plnění pokynů, narušování osobního prostoru druhých a významná vyhýbavost úkolům (např. odmítání čištění zubů, domácích úkolů či jiných povinností).
- Dítě často vedlo dlouhé hádky a vzdorovalo autoritám či intervenčním opatřením.
- Školní obtíže:
- Školní výsledky trpěly kvůli emočním a behaviorálním problémům, vyhýbavosti úkolům a smyslovým potížím.
- Bylo potřeba vypracovat individuální vzdělávací plány (IEP), včetně plánů na podporu chování, logopedické terapie a ergoterapie.
- Implementovaly se fyzické pomůcky, jako například sluchátka rušící hluk nebo časté přestávky, avšak s omezenou účinností.
- Rodinná dynamika:
- Každodenní rutiny, jako příprava do školy, byly plné konfliktů a neefektivnosti.
- Strategie, jako vizuální rozvrhy, dělení úkolů nebo systém odměn, nepřinesly dlouhodobé zlepšení.
- Interakce v rodině byly napjaté a vedly k tomu, že se rodina roky vyhýbala společenským setkáním.
- Neúčinnost tradičních intervencí:
- Navzdory pokusům o terapii, medikaci (odmítanou kvůli smyslovým problémům) a různým školním podporám byly zlepšení minimální nebo žádná.
- Behaviorální strategie často selhávaly, protože dítě odmítalo účastnit se tréninků na regulaci emocí či behaviorálních změn.
- Dopad na vztahy:
- Vztahy s vrstevníky byly ovlivněny problémy s pragmatickou komunikací, jako je obtížné chápání sociálních narážek.
- Doma vedly časté záchvaty vzteku k křehkým vztahům a stresu pro celou rodinu.
A jaké změny se udály po úpravě stravy:
Proces přechodu:
- Zavedení diety:
- Matka, která na vlastní kůži zažila zlepšení zdravotního stavu díky keto a masožravé dietě, navrhla synovi, aby dietu zkusil na 30 dní. Představila to jako společný experiment, aby respektovala jeho potřebu autonomie a vyhnula se příkazům.
- Namísto náhlého přechodu na čistou masožravou stravu byl přechod zahájen "ketovore" jídly, která napodobovala jeho oblíbené pokrmy, ale byla v souladu s keto/masožravými pravidly.
- Počáteční adaptace:
- Klíčová byla příprava náhrad oblíbených jídel:
- Pizza kapsy: Plátky sýra, salám, klobása, malá lžička rajčatové omáčky a další plátek sýra, pečené do rozpuštění.
- Kuřecí nugety: Vyrobené z mletého kuřecího masa, parmezánu a rozemletých vepřových škvarků místo klasického trojobalu.
- Masozravé palačinky: Připravené z krémového sýra, vajec a hovězího proteinového izolátu, podávané s máslem.
- Dezerty, jako šlehačka z tučné smetany s keto sladidlem, byly zařazeny, aby uspokojily jeho chuť na sladké.
- Postupný přechod na masožravou stravu:
- Postupem času začal upřednostňovat jednoduché masožravé pokrmy, například:
- Hovězí krk, vepřová plec, ribeye steaky, kuřecí stehna, hovězí burgery a Picanhu (řez hovězího masa).
- Dobrovolně omezil sladkosti a náhražky a začal dávat přednost čistému masu s máslem a solí.
- Autonomie ve stravování:
- Syn si začal sám balit obědy do školy (například klobásy z tráveného hovězího masa, sýr, salám) a nosil si jídlo i na společenské akce, aby dodržoval dietu.
- Bez odporu odmítal nevhodná jídla, jako jsou pizza nebo chipsy, dokonce i na oslavách.
Pozorované změny:
- Zlepšení chování:
- Plnění úkolů: Začal samostatně provádět činnosti, které dříve zanedbával, například uklízení svého pokoje. Bez jakéhokoliv nátlaku od rodičů uklidil a zorganizoval pokoj, vyhodil více než tucet pytlů odpadu.
- Zodpovědnost za studium: Aktivně vyhledal pomoc s učením, například při přípravě na test z matematiky, a spolupracoval klidně a ochotně.
- Emoční stabilita:
- Dříve časté výbuchy vzteku, které se objevovaly několikrát týdně, zcela ustaly.
- Přijal řešení, jako je odložení obtížných rozhovorů na později, bez projevů hněvu.
- Mezilidské vztahy:
- Rodinné interakce: Začal vyjadřovat vděčnost ("Díky, mami"), lásku ("Mám tě rád, mami") a omluvu, což nikdy dříve nedělal.
- Společenská angažovanost: Na rodinných setkáních přestal být izolovaný a zapojil se do rozhovorů, vtipkoval a užíval si čas s příbuznými.
- Zvýšená samostatnost:
- Samostatně se připravuje do školy, dochvilně přichází k autu a omlouvá se, pokud má malé zpoždění.
- Na společenských akcích si přináší vlastní jídlo a s jistotou odmítá nevhodné pokrmy.
- Omezení chutí:
- Výrazně se snížila potřeba svačin a sladkostí. Přestal toužit po keto sladkostech a konzumuje je jen zřídka.
- Fyzický a kognitivní růst:
- Fyzický vývoj: Rodina si všimla jeho výrazného růstu do výšky a zlepšeného držení těla.
- Kognitivní jasnost: Popsal, že už necítí mentální "zeď", která mu bránila plnit úkoly.
Současná dieta:
- Hlavní složky:
- Maso: Hovězí krk, vepřová plec, ribeye, kuřecí stehna, hovězí burgery, Picanha.
- Tuky: Máslo a renderovaný hovězí tuk.
- Četnost jídel:
- Přirozeně se přizpůsobil dvěma jídlům denně a řídí se pocitem sytosti.
- Společenská flexibilita:
- Na společenských akcích preferuje jednoduchá jídla z masa, jako je grilované kuře nebo hovězí maso. Tradice rodinných večeří se přizpůsobily jeho stravovacím preferencím.